Polskie Stowarzyszenie Trenerów Outdoor i firma Training Projects przeprowadziły, w ramach przygotowywania czwartego wydania książki „Budowanie zespołu”, (pod redakcją Rafała Szczepanika, wyd. Onepress, ISBN 83-7197-948-7), w roku 2013 badanie „Polskie Wyjazdy Integracyjne”. W roku 2016 przeprowadzono kolejną edycję badania, pod nazwą „Konferencje i Spotkania Firmowe 2016”
W ankiecie badawczej w 2016r wzięło udział 396 pracodawców, w tym 169 przedsiębiorstw, 97 jednostek publicznych i 32 jednostki non profit. Podmioty te w 2016 roku zorganizowały razem 537 wyjazdów dla 26.115 pracowników.
Oto najważniejsze wyniki badania:
Długość (czas trwania) wyjazdu integracyjnego:
- Jednodniowe – 58%
- Dwudniowe – 41%
- Dłuższe – 1%
Program wyjazdu:
- Gry team building i wyjazdy integracyjne – 62% wyjazdów
- Brak programu zorganizowanego – czas wolny – 18%
- Wycieczka, aktywności turystyczne – 5%
- Inne – 15%
Częstotliwość wyjazdów przypadających na danego pracownika:
- Przedsiębiorstwa – 2 wyjazdy rocznie
- Instytucje publiczne – 1,5 wyjazdu rocznie
- NGO – 0,66 wyjazdu rocznie
Rodzaje wykorzystywanych gier:
- Zespołowe gry decyzyjne – 35% wyjazdów ma je w programie
- Ćwiczenia oparte na sportach ekstremalnych (np. wspinaczka, quady, spływy) – 21% wyjazdów
- Aktywności artystyczne (np. kręcenie filmów, ćwiczenia muzyczne czy fotograficzne) – 12% wyjazdów
85% wyjazdów ma cel o charakterze team building, 16% – nagrodowy, motywacyjny, zaś 6% – inny.
W ramach podgrupy wyjazdów team building (dominującej na tle całości), pracodawcy określili następujące cele:
- Integracja osób w zespole – od strony pozazawodowej – 65% projektów
- Kształtowanie postaw pro-zespołowych – 54%
- Kształcenie umiejętności współpracy i komunikacji – 43%
- Rozwiazywanie konfliktów w zespole – 21%
- Tworzenie nowego zespołu – 16%
- Budowanie zespołów międzykulturowych – 11%
- Inne – 12%
(badani mogli zaznaczyć więcej niż 1 odpowiedź)