W tym miesiącu organizowaliśmy dla grupy dyrektorów departamentów ciekawe spotkanie – event team building. Jego częścią stała się symulacja Akcja ratownicza na jurze.Do GOPR przychodzi komunikat: rodzina z dzieckiem zabłądziła, jedna osoba skręciła kostkę, potrzebna jest pomoc. Nie wiedzą gdzie się znajdują, mogą tylko opisać skąd szli i co widzieli ostatnio.
Zadanie dla uczestników:
– odnaleźć rodzinę w lesie (podzielić się na zespoły, przeszukać teren i główne szlaki)
– dotransportować rannego na noszach do stróżówki.
Niepołączona z innymi elementami edukacyjnymi zabawa rzecz jasna nie daje trwałych efektów w pracy. Z tej też przyczyny uzupełniamy zwykle symulację pytaniami prowokującymi do wyciągania wniosków, np.:
• Czy w zadaniu był lider? Kto nim był? Dlaczego? W jaki sposób go wybrano?
• Czy wszyscy byli zaangażowani? Czy były w zespole osoby, które nic nie robiły?
• Czy uczestnicy wysłuchali nawzajem swoich argumentów – czy każdy mógł się wypowiedzieć, dlaczego tak a nie inaczej ustalił ranking sprzętu?
• W jaki sposób dana decyzja została podjęta indywidualnie czy zespołowo
• Dlaczego takie role są potrzebne zespołowi? Co one wnoszą?
Opisana tu gra ma szereg odmian zaplanowanych przez konsultantów Training Projects do treningów:
– miękkich i umiejętnościowych
– dla menedżerów
Symulację tą realizujemy, kiedy dotrzymane są jednocześnie 2 warunki. Przede wszystkim grupa poszukuje szczególnie emocjonujących i wysiłkowych fizycznie ćwiczeń. Po drugie, w kwestionariuszowym badaniu potrzeb rozwojowych podkreślono jeden z następujących celów treningu:
• Rozwój umiejętności zarządzania zespołem w świadomy sposób, z uważnością na indywidualne potrzeby
• Zdolność korzystania z 4 płaszczyzn komunikowania się wg von thuna – płaszczyzna rzeczowa, płaszczyzna emocjonalna, mówienie o sobie i o swoich oczekiwaniach.
• Świadomość własnych zachowań i postępowania w sytuacjach stresowych.
• Poznanie własnej pracy w aspektach zadań, czasu i kosztów.
Jeden z wariantów gry tej bywa także często wykorzystywany jako energetyzer po tematycznych modułach z poniższej problematyki biznesowej:
• Określanie celów krótko i długoterminowych
• Dlaczego zadawanie pytań jest tak trudne?
• robić marketing – planowanie i organizowanie działań marketingowych firmy.
• Warsztat pisania skryptów i przygotowania sprzedawców do prowadzenia typowych rozmów telefonicznych.
• Odczytywanie sygnałów niewerbalnych.
• Znaczenie sprzedaży dla nowoczesnej firmy. Rola sprzedawcy w firmie. Weryfikacja zadań realizowanych na rynku przez sprzedaż.